معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی با بیان اینکه ناترازی در فناوری و زنجیره ارزش را باید از بین برد، اظهارداشت: در این موضوع ، بیمه مرکزی دخالتی ندارد و فقط سیاست گذاری و تسهیل گری بر عهده بیمه مرکزی بوده و آنجایی که نیاز به آیین نامه باشد، وضع خواهد شد.
علی بنیادی نائینی : یکی از برنامههای پیش روی بیمه مرکزی را سند توسعه فناوری درصنعت بیمه اعلام کرد و گفت: منظور نوآوری این است که بتواند در جای جای این زنجیره ارزش، ظهور داشته باشد.
وی، گفت که در دنیا نوآوری هایی مانند بلاکچین، بیگ دیتا، آیتی و هوش مصنوعی بیشتر صنعت بیمه را تحت تاثیر قرار داده و افزود: نکته ای که وجود دارد ناترازی در توسعه فناوری است یعنی برخی از فناوری ها حضور جدی دارند و برخی حضور کمتر.
عضوهیات عامل بیمه مرکزی، بیان کرد: ناترازی در جای جای زنجیره ارزش عملیات بیمه گری در کشور وجود دارد، به طوریکه در ابتدای این زنجیره فناوران بیشتر حضور دارند و در انتها این زنجیره فناوران کمتر حضور دارند. به گفته وی، نقشه راهی که مطرح شده این است که بتوان به یک پلتفرم نوآوری باز رسید که در آن ایده ها تجلی یافته و پس از پالایش و انجام عملیات شتابدهی،فناورانی که از سایر حوزه ها، فناوری و نرم افزار خاصی دارند بتوانند سرریز فناوریهای خود را به صنعت بیمه بیاورند تا بتوان پرداخت خسارت به مردم زودتر انجام شود.
بنیادی نائینی، ادامه داد: درحال حاضر در آیین نامه های مختلف بازه های زمانی 15 روزه و یا یک ماهه برای پرداخت خسارت به مردم مطرح شده و توسعه فناوری آیتی می تواند این بازه را کوتاهتر کند.
به گفته وی، دیتای جمع اوری شده ازاین محل هم به رگولاتور صنعت بیمه برای رنکینگ شرکت های بیمه ای کمک می کند و شرکت های بیمه ای که زودتر خسارت مردم را پرداخت کرده اند در رتبه بالاتری قرار می گیرند و اینگونه در سال بعد هم بیمه گذار با توجه به آن رنکینگ می داند که با کدام بیمه گر قرارداد ببندد، درعین حال اعتبار سنجی بیمه گذاران هم یکی از طرح هایی است که دنبال می شود.
معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، بیان کرد: یکی از این آیین نامههایی که در دستور شورایعالی بیمه است “آیین نامه فعالیت شرکت های فناوری بیمه یا اینشورتک” است.